Nuffnang

Wednesday, September 14, 2011

Kenapa bising-bising pasal nak bayar cukai, nak bersedekah?

Kenapa kamu mau bising-bising bila diingatkan untuk membayar cukai, enggan bersedekah? Bukannya duitmu tidak kecukupan utk tanggunganmu. Kau mampu memiliki rumah besar, kereta Eropah, gajet terbaru dan sebijik LV yangg sungguh hodoh.

Kenapa kamu mengelak kewajipanmu menolong yg lain? Bukankah mereka makan pun tidak cukup? Mereka ini merempat di pondok papan, basikal pun tak mampu, menulis pun tidak tahu. Jangankan LV, dompet untuk diisi duit pun tidak ada.

Kenapa ditidakkan kewajipanmu? Ditidakkan peluang untukmu mengenal kemanusiaanmu? Ditidakkan peluang untuk membantu saudaramu yang sengsara dihimpit kemiskinan?

Besar mana lagi rumah mu ingin kau buat? Laju mana lagi kereta kau mau beli? Berapa banyak lagi harta keduniaan kau mau rakusi? Adakah ini mengkayakan hatimu? Adakah ini membunuh kesunyianmu?

Kerajaan, kenapa duit cukai rakyat kau buat seperti harta sendiri? Sedangkan itu amanahmu. Cukai, sumbangan rakyat untuk memperbaiki hidup sejagat. Cukai bukan ufti untuk disalahguna kamu dan kroni-kroni kamu guna berjoli, menunjuk kuasa.

Manusia, cukup-cukupla menjadi barah. Cukup-cukup la menjadi rakus. Ingat kamu itu manusia, semua jika ditikam, darahnya merah juga. Ingat kemanusiaanmu.

No comments: